ارزیابی شایستگی تحلیلگر کسب و کار | 5 مرحله برای ارزیابی


ارزیابی شایستگی تحلیلگر کسب و کار

در اینجا پنج مرحله وجود دارد که می توانید برای شناسایی شکاف های شایستگی خود و ایجاد برنامه ای برای رفع این شکاف ها بردارید:

مهارت های کلیدی مورد نیاز برای سازمان خود را شناسایی کنید

به عنوان اولین گام برای شناسایی شکاف‌های شایستگی بالقوه، باید یاد بگیرید که چگونه بین مهارت‌های خوب و مهارت‌های غیرقابل مذاکره برای تحلیلگران کسب‌وکار در سازمان خود و همچنین توانایی‌های مورد نیاز تحلیلگران تجاری سطح ابتدایی در مقابل تحلیلگران با تجربه تمایز قائل شوید.

برخی از مهارت‌های نرم، مانند ارتباطات، در محیط کار در انواع سازمان‌های تجاری حیاتی هستند و ارتباطات ناکارآمد یکی از عوامل اصلی شکست پروژه است. اگر فکر می‌کنید در این زمینه به کمک نیاز دارید، آموزش شخصی گروهی می‌تواند روشی مؤثر برای تقویت مهارت‌های ارتباطی بهتر باشد، مثلاً بر قاطعیت و حل تعارض تمرکز کنید.

همانطور که قبلاً در مقدمه ذکر شد، بسیاری از مهارت های لازم به شرکت بستگی دارد. برای شناسایی قابلیت های جدیدی که ارزش بیشتری به نقش شما می بخشد، با همکاران، نمایندگان شرکت و تیم مدیریت خود صحبت کنید تا درک خوبی از وضعیت فعلی و تغییرات احتمالی ایجاد کنید.

برای مثال، ممکن است یاد بگیرید که شرکت شما در شرف اجرای قوانین تجاری جدید، ابزار مدیریت نیازمندی‌های جدید است، یا اینکه تیم امیدوار است درک عمیق‌تری از یک فرآیند تجاری خاص برای کمک به اولویت‌بندی الزامات یک پروژه جدید ایجاد کند. بر اساس اطلاعات جمع آوری شده، می توانید برنامه ریزی استراتژی مهارت سازی خود را حول اولویت های شناسایی شده شروع کنید.

فهرست زیر مهارت های نرم و سختی را که به طور کلی برای تحلیلگران کسب و کار مهم هستند، نشان می دهد:

  1. مهارت های مصاحبه و گوش دادن، برای صحبت با افراد و گروه ها در مورد نیازهایشان، سؤالات درست را برای برجسته کردن الزامات کلیدی بپرسید و به درستی آنچه ذینفعان پروژه می گویند تفسیر کنید.
  2. مهارت های تسهیل گری، برای هدایت کارگاه های استخراج نیازمندی ها، کار با سهامداران برای تعریف معیارهای پذیرش، مدیریت جلسات طوفان فکری و غیره.
  3. مهارت های مشاهدهبرای اعتبارسنجی اطلاعات به دست آمده از روش های دیگر، درک عمیق در مورد فرآیندهای تجاری و غیره.
  4. مهارت های تحلیلیبرای ارزیابی انتقادی داده‌های جمع‌آوری‌شده از منابع متعدد، تطبیق الزامات متضاد، تجزیه و تحلیل اطلاعات سطح بالا به جزئیات، خلاصه‌سازی از مثال‌های خاص به درک عمومی‌تر، شناسایی نیازهای اساسی از درخواست‌های صریح کاربر و غیره.
  5. مهارت های نوشتاری، برای برقراری ارتباط موثر و مداوم اطلاعات با انواع مختلف مخاطبان، از جمله مدیریت ارشد و کارکنان توسعه فنی.
  6. مهارت های سازمانی و مدیریت زمان، برای رسیدگی به طیف گسترده ای از اطلاعات جمع آوری شده در طول استخراج و تجزیه و تحلیل، مدیریت زمان به خوبی و غیره.
  7. مهارت های کار تیمیبرای تقسیم مسئولیت ها، با دیگران مشورت کنید، به آنها کمک کنید تا وظایف خود را انجام دهند و در صورت نیاز از آنها کمک بخواهید.
  8. مهارت های ایجاد رابطهبرای توسعه یک شبکه بزرگ و متنوع از مخاطبین ارزشمند در سراسر سازمان.
  9. مهارت های مذاکره، برای به دست آوردن اجماع در مورد اولویت ها، کمک به حل تعارضات بین سهامداران پروژه و غیره.
  10. مهارت های مدل سازیبرای نمایش اطلاعات نیازمندی ها به شکل های گرافیکی و تولید مدل های شی کسب و کاردر یک برگه جدید باز می شود.مدل‌های داده مفهومی، مدل‌های فرآینددر یک برگه جدید باز می شود. و غیره
  11. مهارت های مدیریت نیازمندی هابرای کمک به پیاده‌سازی و/یا بهبود الزامات و شیوه‌های فرآیند و تعیین، برای یک ابتکار خاص، وظایفی که باید انجام شوند، فناوری‌هایی که باید استفاده شوند و محصولاتی که باید تولید شوند.
  12. مهارت های مدیریت تغییر، برای اطمینان از وجود روش های استاندارد برای مدیریت کارآمد و سریع همه تغییرات در پیش نیازها و سایر درخواست های تغییر.
  13. مهارت های گزارش دهیتهیه گزارش های دوره ای به مدیر پروژه و سایر ذینفعان که نشان دهنده پیشرفت در برابر نقاط عطف، وضعیت، مسائل، خطرات و وابستگی ها باشد.

تجزیه و تحلیل کسب و کار بدنه دانش® (BABOK® v3)، منتشر شده توسط مؤسسه بین المللی تجزیه و تحلیل کسب و کار (IIBA)در یک برگه جدید باز می شود.این کتاب شرحی از شیوه‌های پذیرفته شده و حوزه‌های دانش در زمینه تجزیه و تحلیل کسب‌وکار را ارائه می‌کند که از طریق بررسی توسط پزشکان و متخصصان شناخته شده در این زمینه تأیید شده است. این می تواند به عنوان پایه ای برای ارزیابی مهارت هایی که در حال حاضر دارید و مهارت هایی که ممکن است برای تبدیل شدن به یک پزشک ماهر نیاز داشته باشید ایجاد کنید.

خودت را ارزیابی کن

هنگامی که اطلاعات کافی در مورد مهارت های مرتبط با شغل، منطقه و حرفه خود جمع آوری کردید، این لیست را مرور کنید و سطح فعلی خود را در هر یک از شایستگی های مربوطه تعیین کنید. آیا احساس می کنید در انتزاع و حل مسائل مشکل دارید؟

به دلیل فقدان تجربه تجاری، بسیاری از تحلیلگران کسب و کار تازه کار در درک الزامات کسب و کار مشکل دارند و انتزاع موجود در تبدیل نیازهای کاربر به مشخصات دقیق یک چالش بزرگ است. آیا هنگام صحبت در مقابل گروهی از افراد احساس ناراحتی می کنید؟ ممکن است کمی طول بکشد تا یک تجزیه کننده جدید هنگام صحبت در مقابل مخاطبان سهولت و اعتماد به نفس پیدا کند.

این تمرین را برای تمام مهارت های ضروری مشخص شده در مرحله 1 انجام دهید. تفاوت بین سطح فعلی شما و سطح مهارت مورد نظر شما در هر مهارت مربوطه است. شکاف مهارت های حرفه ای یا شکاف کارایی.

به دنبال بازخورد عینی از مدیران، همکاران و سهامداران تجاری باشید

پس از تکمیل ارزیابی خود، موضوع را با سرپرست مستقیم خود و سایر مدیران مناسب در میان بگذارید تا دیدگاه و بازخورد آنها را دریافت کنید. سؤالات روشنگر بپرسید، اما حالت تدافعی به خود نگیرید (یا در معرض این خطر قرار می‌گیرید که فرد را به سکوت سوق دهید یا کمتر صریح شوید).

همچنین باید با همکاران و ذینفعان تجاری خود که اغلب با آنها در تعامل هستید تماس بگیرید، از آنها در مورد زمینه هایی که می توانید بهبود دهید بپرسید و از دیدگاه های مختلف یاد بگیرید. اگر پاسخ‌ها مبهم و رضایت‌بخش نیستند، سؤالات کاوشگر بپرسید.

به عنوان مثال، اگر یک مدیر پروژه به شما بگوید که بهبود دانش کسب و کار شما یک تغییر مطلوب است، می توانید از آن شخص بخواهید که با پرسیدن سؤالاتی مانند «یک یا دو چیز چیست؟» بهتر تعریف کند که «دانش کسب و کار» در مورد شما چیست بالاتر از همه، که آیا این امر باعث ایجاد اعتماد در دانش من از فرآیندهای تجاری خواهد شد؟

شکاف ها را اولویت بندی کنید و برنامه اقدام خود را توسعه دهید

وقتی نوبت به توسعه مهارت‌های جدید، یا از بین بردن شکاف عملکردی می‌رسد، بهتر است روی یک یا دو حوزه کلیدی توسعه در یک زمان تمرکز کنید.

هنگامی که تصمیم گرفتید ابتدا کدام حوزه ها را پوشش دهید، بهترین گزینه های موجود را بررسی کنید: این می تواند با گذراندن یک دوره آموزشی، تشکیل جلسات با موضوعات خاص یا خواندن کتاب های مرتبط باشد.در یک برگه جدید باز می شود.و غیره یک برنامه عملیاتی ایجاد کنید که منعکس کننده استراتژی های مختلفی باشد که برای از بین بردن شکاف های شایستگی خود استفاده می کنید.

پیدا کردن یک مربی همچنین می‌تواند کمک بزرگی به درک و غلبه بر شکاف‌های مهارت شغلی شما باشد: مربی شما می‌تواند به شما کمک کند نقاط قوت و ضعف خود را ارزیابی کنید، مهارت‌های جدید را به شما آموزش دهد و به شما در ایجاد یک برنامه شغلی بلندمدت کمک کند.

پیشرفت خود را زیر نظر داشته باشید

مرحله نهایی در تجزیه و تحلیل شکاف مهارت های حرفه ای، نظارت بر پیشرفت خود در برنامه اقدام و تکرار دوره ای خود ارزیابی برای اطمینان از اینکه سطح شایستگی خود را افزایش داده اید، است.

هنگامی که به سطح مهارت هدف خود برای یک مهارت خاص رسیدید، می توانید بر این شکاف در طرح تجاری خود غلبه کنید و به حوزه اولویت بعدی بروید.

فراموش نکنید که در حین گسترش مجموعه مهارت های خود، دستاوردهای خود را جشن بگیرید!



دیدگاهتان را بنویسید