تفاوت بین آنالیز STEEP و تجزیه و تحلیل STEEPLE؟


تحلیل STEEP چیست؟

تجزیه و تحلیل STEEP یک تکنیک تحلیلی است که اغلب توسط سازمان ها و شرکت ها برای برانگیختن بحث ها و ارزیابی عوامل خارجی که ممکن است بر طراحی و تصمیمات یک شرکت یا سازمان تأثیر بگذارد استفاده می شود. در این روش تحلیل عوامل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، محیطی و فناوری و همچنین وابستگی های متقابل بین آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

تحلیل STEEPLE چیست؟

تجزیه و تحلیل استیپل یک تکنیک مدیریت استراتژیک ساده است که عوامل خارجی موثر بر تصمیمات شرکت یا سازمان را تجزیه و تحلیل می کند. این بر اساس تجزیه و تحلیل STEEP است، اما شامل افزودن عمیق تر عوامل مختلف دیگری است که تجزیه و تحلیل STEEP شامل نمی شود. حرف L مخفف قوانین و حرف E مخفف تحلیل اخلاقی است. شرکت کنترلی بر تمامی این عوامل ندارد.

تفاوت بین تجزیه و تحلیل STEEP و تجزیه و تحلیل STEEPLE

زمانی که شرکت ها و سازمان ها تجزیه و تحلیل انجام می دهند، تنها با هدف بهبود محیط کسب و کار انجام می شود. استفاده از این تکنیک های تجزیه و تحلیل بسیار مفید است. مدیران کسب و کار باید از تغییرات محیط بیرونی آگاه باشند و بتوانند به خوبی خود را تطبیق دهند. در اینجا برخی از تفاوت‌هایی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد درباره نوع تحلیلی که باید استفاده کنید، انتخاب آگاهانه داشته باشید.

تجزیه و تحلیل STEEP گسترش تجزیه و تحلیل PEST استدر یک برگه جدید باز می شود.در یک برگه جدید باز می شود. (عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی. تجزیه و تحلیل STEEPLE بسط تحلیل STEEP با افزودن عوامل خارجی بیشتر است.

زمانی که یک شرکت تازه شروع به ورود به بازار می کند، توصیه می شود از تجزیه و تحلیل STEEPLE نهایت بهره را ببرید. این تحلیل، ارزیابی دقیق تری از وضعیت فعلی انجام می دهد. این به شرکت کمک می کند تا در مواجهه با چالش ها و شگفتی های جدید تصمیمات بهتری در آینده بگیرد. از طرفی تجزیه و تحلیل STEEP برای شرکت یا سازمانی که مدتی در این صنعت بوده و نیازی به مراقبت مداوم ندارد مفید است. همه چیز به نیازهای کسب و کار بستگی دارد.

تحلیل STEEP به سؤالات زیر می پردازد: عوامل اقتصادی اصلی کدامند؟ نگرانی های زیست محیطی چیست؟ آیا افزایش پیشرفت فناوری احتمالاً بر بازار تأثیر می گذارد؟ وضعیت سیاسی کشور چگونه است و چگونه می تواند بر بازار تأثیر بگذارد؟ چه عواملی فرهنگ و اهمیت آن را در صنعت تعیین می کند؟ تجزیه و تحلیل STEEPLE همه این سؤالات را به همراه سؤالات اضافی دیگر مانند چه عوامل اخلاقی در بازی مطرح می کند؟ رویه های قانونی که این صنعت را تنظیم می کند چیست؟

تجزیه و تحلیل دقیق و روشنگر تحلیلگر کسب و کارتجزیه و تحلیل دقیق و روشنگر تحلیلگر کسب و کار

تجزیه و تحلیل STEEPLE با تجزیه و تحلیل قوانین، قوانین و مقرراتی که یک شرکت یا سازمان پس از شروع فعالیت باید از آنها پیروی کند، تجزیه و تحلیل دقیقی را ارائه می دهد. در این مرحله هرگونه رفتار بی نظمی می تواند سازمان را به دلیل جریمه ها و جریمه های سنگین با مشکل مواجه کند. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل STEEP باعث صرفه جویی در زمان و تلاش می شود زیرا برخی از سازمان ها پس از انجام تجزیه و تحلیل STEEPLE نیازی به تجزیه و تحلیل مجدد قوانین خود نخواهند داشت. بنابراین تجزیه و تحلیل STEEP باعث صرفه جویی در زمان می شود.

با این حال، انجام آنالیز STEEPLE بسیار گرانتر از انجام آنالیز STEEP است. تجزیه و تحلیل STEEPLE تجزیه و تحلیل دقیق تری را انجام می دهد و ارائه می دهد، بنابراین زمان، پول و منابع بیشتری را مصرف می کند. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل STEEP با صرفه جویی در زمان و تلاش، هزینه را کاهش می دهد.

در حالی که تجزیه و تحلیل STEEPLE برای ارائه یک برنامه استراتژیک جامع و گسترده که شامل موضوعاتی مانند مدیریت خرد و پیش بینی روندهای آینده است، استفاده می شود، تجزیه و تحلیل STEEP نمی تواند عوامل پیچیده را مدیریت کند. روابط پیچیده به سادگی تکمیل یک تحلیل STEEP را پیچیده می کند.

تجزیه و تحلیل STEEP نیاز به دانش و اطلاعات قبلی در مورد شی مورد تجزیه و تحلیل، قبل از انجام تجزیه و تحلیل دارد. از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل STEEPLE نیازی به اطلاعات قبلی ندارد، زیرا می تواند روندهای گذشته را پیش بینی کند و روندهای آینده را پیش بینی کند.

تجزیه و تحلیل STEEP بر اساس مطالعه پنج عامل خارجی است که ثابت شده است که در برنامه ریزی استراتژیک ناکارآمد هستند. عوامل اجتماعی (ارزش‌ها، سبک زندگی، روند مصرف‌کننده، توسعه جمعیت، توزیع درآمد)، عوامل فن‌آوری (تأثیر فناوری و سرمایه‌گذاری)، عوامل اقتصادی (تورم، مالیات، بیکاری) و عوامل محیطی (گرمایش جهانی، انتشار گازهای گلخانه‌ای، دفع زباله‌ها) را مطالعه می‌کند. و عوامل سیاسی (ثبات سیاسی، سیاست های دولت و چارچوب های سیاست). از سوی دیگر، تجزیه و تحلیل STEEPLE ثبات را با یک پایه محکم برای تجزیه و تحلیل داده ها، و متغیرهای بیشتری برای کار و انتخاب فراهم می کند. او بیشتر عوامل بیرونی را مطالعه می کند و توانایی خود را در کمی سازی متغیرهای مختلف ثابت کرده است.

تجزیه و تحلیل STEEPLE با ارائه بینش در مورد بسیاری از عوامل مختلف و تأثیرگذار که بر راه اندازی کسب و کار شما تأثیر می گذارند، درک عمیق تری از کسب و کار ارائه می دهد. همچنین تفکر استراتژیک را ترویج می کند که با برنامه ریزی استراتژیک همراه است. با این حال، تجزیه و تحلیل STEEP فقط محیط دور را پوشش می دهد و نتایج باید در کنار سایر عوامل مانند خود سازمان در نظر گرفته شود. این یک درک سطحی و عدم درک صحیح از الزامات کسب و کار را فراهم می کند.

تجزیه و تحلیل STEEPLE به راحتی می تواند به دلیل تجزیه و تحلیل بیشتر متغیرها و عوامل محیطی خارجی، آگاهی از تهدیدات برای سودآوری سازمان را افزایش دهد. تجزیه و تحلیل STEEPLE همچنین به دلیل مولفه های کلان داده در برابر “فلج از طریق تجزیه و تحلیل” آسیب پذیر است. تجزیه و تحلیل STEEP به دلیل اندازه کوچکتر داده ها و نقاط تمرکز کوچکتر برای شناسایی تهدیدهای از قبل موجود زمان بیشتری می برد.

تجزیه و تحلیل STEEPLE می تواند به سازمان کمک کند فرصت های تجاری را شناسایی کرده و از آنها با موفقیت بهره برداری کند. این به این دلیل است که تجزیه و تحلیل STEEPLE تأثیر دامنه خارجی را در مقیاس بسیار گسترده تری در مقایسه با تجزیه و تحلیل STEEP درک می کند، که به سادگی پس از راه اندازی یک کمپین بازاریابی استفاده می شود.

تجزیه و تحلیل STEEPLE بر اطلاعات بسیار مرتبط و مستند تکیه می کند، که به دست آوردن آنها همیشه آسان نیست. با این حال، هنگامی که تغییرات در اطلاعات را در نظر می گیرید، و زمانی که آنها ظاهر می شوند، ممکن است هفته ها طول بکشد تا کار تکمیل شود. استخدام کارشناسان ممکن است یک گزینه باشد، اما مهلت پروژه تهدید می شود. این امر به دلیل ماهیت انعطاف پذیر و توانایی تولید تجزیه و تحلیل سریع تر، مانع از تجزیه و تحلیل STEEP نمی شود.

استفاده نادرست از اطلاعات در تجزیه و تحلیل STEEPLE رایج است. این به این دلیل است که اطلاعات زیادی وجود دارد. ممکن است متوجه شوید که تمرکز خود را بر روی نکات کلیدی از دست داده اید و دوباره بر روی اطلاعات کمتر مهم تمرکز می کنید زیرا هر مجموعه داده ای مهم به نظر می رسد. با اطلاعات غلط قطعا به نتیجه اشتباه می رسید. با تجزیه و تحلیل STEEP، این اثر ممکن است اما کمتر به دلیل دو عامل خارجی در حال حاضر پرداخته شده است.

با این حال، عواملی وجود دارد که بر هر دو تجزیه و تحلیل فناوری پیشرفته تأثیر می گذارد. هر دو سیستم یک تغییر یا تغییر در عوامل خارجی را تجربه می‌کنند که پیش‌بینی‌های آینده را دشوار می‌کند و در نتیجه بر کسب‌وکار یا سازمان تأثیر منفی می‌گذارد. اطلاعات در معرض تغییر هستند، بنابراین شما همیشه به اطلاعات نیاز خواهید داشت. این اطلاعات به راحتی پیدا نمی شود.

اگر به فهرست دقیقی از اطلاعات عمیق نیاز دارید، تحلیل های دیگر مهم هستند. تجزیه و تحلیل STEEP و STEEPLE برای کار پشت سر هم به تحلیل های دیگری نیاز دارند. تجزیه و تحلیل هایی مانند SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها) تجزیه و تحلیل و سایر ابزارهای تحلیل و برنامه ریزی برای ارائه اطلاعات اساسی ضروری هستند. بدون ابزارهای دیگر، شکاف هایی خواهید داشت که مفروضات را در خود جای می دهند. ابزارهای اضافی برای پوشش این مناطق مورد نیاز خواهد بود.

هنگام انجام آنالیز STEEP و STEEPLE، قبل از هر چیز حتما علت را مشخص کنید. خواه ایجاد یک ایده تجاری، تجزیه و تحلیل یک تهدید بالقوه، یا به دست آوردن درک مخاطب مورد انتظار شما، یک دلیل ارائه دهید. این به این دلیل است که این ابزارها حجم عظیمی از داده ها و نتایج را بدون دلیل تولید می کنند. و وقتی دلیل بیاورید، قطعاً مزایای استفاده از تجزیه و تحلیل STEEP و STEEPLE را خواهید دید.

در حالی که STEEP و STEEPLE ابزارهای پیشرفته برنامه ریزی استراتژیک و تجزیه و تحلیل هستند، اما هنوز هم می تواند دشوار باشد که تصویر کامل را بدانید. این ابزارها بینش بیرونی را ارائه می دهند. هنوز عوامل داخلی کسب و کار وجود دارند که در تغییر شکل کسب و کارها نقش دارند. همه چیز بیرونی نیست. در حالی که اطلاعات ارائه شده توسط عوامل خارجی در واقع مهم است، اما هنوز کافی نیست. برای جلوگیری از حدس زدن باید بیشتر بدانید. در تجارت، جایی برای حدس و گمان وجود ندارد.

نتیجه گیری

تجزیه و تحلیل STEEPLE به سادگی توسعه تجزیه و تحلیل STEEP است. این امکان بحث در مورد اینکه کدام یک از دیگری بهتر است را نمی دهد. با توجه به نیازهای شرکت، هر دو تحلیل استراتژیک می توانند کارساز باشند. زمانی مهم است که باید هزینه و اثربخشی را در نظر بگیرید. اگر می خواهید همه چیز را در مورد چگونگی تأثیر عوامل سیاسی، اقتصادی، فناوری، اجتماعی، قانونی و محیطی بر یک کسب و کار بدانید، تحلیل استیپل پاسخی است.

اگر می‌خواهید راه‌حل‌های جایگزین بیابید و ارزیابی کنید، و بازار از جمله رقبا را ارزیابی کنید، تجزیه و تحلیل STEEP انتخاب مناسبی برای شرکت شما خواهد بود. این تحلیل همچنین زمانی انجام می شود که شرکتی بخواهد به بازار دیگری گسترش یابد. ابزار بسیار موثری برای ارزیابی ریسک ها و فرصت های بالقوه موجود در یک منطقه خاص است. چارچوب STEEP تغییرات زیادی را پشت سر گذاشته است و تحلیلگران به منظور بهره مندی از تجزیه و تحلیل و همچنین انجام تحقیقات بازار، مواردی را اضافه کرده اند.

تحلیلگران خوب کسب و کار همیشه می دانند که از چه ابزارهایی برای استفاده حداکثری از منابع موجود استفاده کنند. همه ما در زمان محدود هستیم و توانایی ما برای دسترسی به منابع محدود محدود است.


دیدگاهتان را بنویسید