شایستگی های اصلی یک تحلیلگر کسب و کار چیست؟


دانش صنعتی

هنگامی که در یک سازمان کار می کند، یک تحلیلگر تجاری باید از شیوه ها و فعالیت های درون صنعتی که سازمان به آن تعلق دارد، آگاهی داشته باشد. این دانش می تواند به درک بهتر رقابت صنعت، روندها، خدمات، مقررات و همه جنبه های دیگر در صنعت معین کمک کند. همچنین به تحلیلگر آگاهی از موقعیتی که یک سازمان خاص در صنعت و بازار خود اشغال می کند، می دهد.

دانش سازمانی

دانش سازمانی به تحلیلگر کمک می کند تا ساختار مدیریت و کسب و کار سازمان را درک کند. این شامل دانش روابط بین بخش ها و ذینفعان، چگونگی بهره مندی سازمان و دستیابی به اهداف، کانال های ارتباطی و تصمیم گیری است.

راه حل را پیدا کنید

دانش راه حل به تحلیلگران کمک می کند تا دانش سازمان را برای توسعه کارآمدترین راه حل ها پیاده سازی کنند. در حین کار بر روی یک راه حل، تحلیلگران تجاری اغلب از دانش به دست آمده در فرآیندهای مشابه قبلی مجددا استفاده می کنند. این امر فرآیند کسر و تجزیه و تحلیل مورد نیاز برای ابداع راه حل جدید را سرعت می بخشد.

دانش روش شناختی

دانش روش شناسی به تحلیلگر کمک می کند تا برنامه فعالیت ها را تعیین کند و رویکرد مناسب، نقش سهامداران و ریسک های بالقوه را شناسایی کند. همچنین توانایی سازگاری و پاسخگویی به هرگونه تغییر در محیط، نیازهای جدید و تغییرات بالقوه را افزایش می دهد.

مهارت های ارتباطی

پروژه نمی تواند بدون ارتباط مناسب بین همه طرف های درگیر موفق شود. ارتباط می تواند کلامی، غیر کلامی، فیزیکی یا نوشتاری باشد. هنگامی که ارتباط موفقیت آمیز باشد، سطح یکسانی از درک موضوع را برای همه طرف های درگیر فراهم می کند. فرآیندها و ذینفعان مختلف ممکن است به اشکال مختلف ارتباط نیاز داشته باشند، بنابراین یک تحلیلگر تجاری باید بتواند سبک ارتباط با گیرندگان را تطبیق داده و اصلاح کند. مهارت های ارتباطی شامل چهار شایستگی اصلی است.

ارتباط کلامی

ارتباط کلامی به توانایی یک تحلیلگر کسب و کار برای بیان شفاهی ایده ها، نظرات، مفاهیم و اطلاعات خود به ذینفعان اشاره دارد. بسیاری از ارتباطات در طول پروژه به صورت شفاهی در طول جلسات غیررسمی، کارگاه ها یا جلسات طوفان فکری صورت می گیرد. کلمات گفتاری باید درک روشنی از موضوع را برای گیرنده فراهم کند. ارتباط کلامی تا حد زیادی به سبک و لحن فرستنده بستگی دارد و می تواند بر نحوه جذب اطلاعات توسط گیرنده تأثیر بگذارد و در نتیجه بر نتیجه ارتباط تأثیر بگذارد.

ارتباط غیر کلامی

مهارت های ارتباط غیرکلامی شامل توانایی انتقال پیام با استفاده از وسایلی غیر از کلامی است. این شامل حرکات بدن، حرکات، حالات چهره یا تماس چشمی است. ارتباط غیرکلامی می تواند به میزان قابل توجهی به معنای پیام منتقل شده اضافه کند. در صورت تسلط، می تواند یک تحلیلگر تجاری را به عنوان فردی قابل اعتماد و مطمئن معرفی کند. همچنین به تشخیص اینکه آیا موضع ذینفعان در مورد یک موضوع خاص مطابق با پیام شفاهی آنها نیست یا خیر کمک می کند.

ارتباطات مکتوب

در طول یک پروژه، ایده ها، مفاهیم، ​​و نظرات اغلب به صورت مکتوب منتقل می شوند. تسلط بر ارتباطات نوشتاری تضمین می کند که این پیام ها به خوبی و درستی درک می شوند. درک مطلب اغلب به گیرنده بستگی دارد، بنابراین ارتباطات نوشتاری باید بر اساس آن اصلاح شود. برای انجام این کار، یک تحلیلگر کسب و کار باید دایره لغات گسترده، درک اصطلاحات مناسب برای مخاطبان خاص، و درک کامل گرامر و سبک داشته باشد.

گوش کن

تحلیلگران کسب و کار اغلب در گیرنده ارتباطات هستند و برای درک آنچه به آنها گفته می شود، باید یاد بگیرند که معنای پیامی را که در یک زمینه خاص منتقل می شود درک کنند. گوش دادن فعال همچنین شامل توانایی تمایز بین جنبه های مهم ارتباط و جنبه های نامربوط است.

مهارت های تعامل

برای اینکه یک تحلیلگر کسب و کار بتواند با ذینفعان مختلف درگیر در یک پروژه ارتباط و همکاری داشته باشد، باید بر مهارت های تعامل مسلط شود. اغلب از آنها خواسته می شود که ارتباطات را تسهیل کنند و به درک جنبه های خاصی از یک پروژه کمک کنند، و این کار بدون توانایی رضایت بخشی برای تعامل انجام نمی شود. مهارت های تعامل شامل پنج شایستگی اصلی است.

تسهیل

توانایی تسهیل تعامل به تحلیل گران کمک می کند تا ذینفعان را در تصمیم گیری، حل مشکلات و تبادل ایده ها و نظرات یاری کنند. یک بحث به درستی انجام شده همچنین تضمین می کند که همه شرکت کنندگان این فرصت را دارند که به وضوح نظرات خود را بیان کنند و نظرات و دیدگاه های دیگران را درک کنند.

رهبری و نفوذ

صرف نظر از اینکه افراد به طور رسمی به تحلیلگران تجاری گزارش می دهند، مهارت های رهبری و تأثیرگذاری برای هدایت ذی نفعان از طریق فرآیندهای یک پروژه ضروری است. یک تحلیلگر کسب و کار مسئول ایجاد انگیزه در افراد برای کار در جهت یک هدف مشترک و شناسایی و انتقال اطلاعات تجزیه و تحلیل کسب و کار است تا ذینفعان بتوانند دید روشنی از وضعیت مطلوب آینده سازمان داشته باشند.

کار تیمی

توسعه و اجرای موفقیت‌آمیز یک راه‌حل مستلزم تلاش‌های مشترک، هماهنگ و سازنده از سوی اعضای مختلف تیم، ذینفعان و سایر طرف‌هایی است که در این فرآیند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. رابطه با این افراد اغلب می‌تواند باعث ایجاد یا شکست پروژه شود، بنابراین بسیار مهم است که یک تحلیلگر کسب‌وکار درک و مهارت‌های لازم را برای تشکیل تیم مناسب و قادر ساختن آن به کار موثر داشته باشد.

مذاکره و حل تعارض

با پیشرفت پروژه، اغلب از تحلیلگران تجاری خواسته می شود تا مذاکرات بین ذینفعان را میانجیگری کنند یا خودشان در مذاکرات شرکت کنند. هدف میانجی‌گری مذاکرات اطمینان از آگاهی طرف‌های ذینفع از وجود دیدگاه‌های متفاوت و کمک به آنها برای رسیدن به توافقی دوجانبه سودمند است. تحلیلگر تجاری همچنین باید اطمینان حاصل کند که نتیجه مذاکرات با راه حل های مورد نظر مطابقت دارد.

تدریس

داشتن مهارت تدریس، تحلیلگران کسب و کار را قادر می سازد تا ایده ها، مفاهیم، ​​الزامات و مسائل خود را بهتر به اشتراک بگذارند و اطمینان حاصل کنند که ذینفعان آنها را درک می کنند. تحلیلگران باید معلمان خوبی باشند و در حین درک توانایی های یادگیری متفاوت افراد، دیگران را در کسب دانش رهبری کنند. آنها باید با توجه به موضوع مورد تدریس، مناسب ترین روش تدریس را انتخاب کنند.



دیدگاهتان را بنویسید