موارد استفاده – مقدمه


هدف اصلی از موارد استفاده، بیان نیازهای کاربر به شکلی مستقل از فناوری با استفاده از یک شکل روایت ساختاریافته بود که یک کاربر و تحلیلگر تجاری غیر باهوش فناوری اطلاعات بتواند آن را درک کند. آنها همچنین یک معماری ساده اما قدرتمند ارائه کردند که اطلاعات ارزشمندی در مورد کاربران سیستم و نحوه استفاده آنها از سیستم ارائه می دهد.

تا آن زمان، الزامات کاربر معمولاً اسناد طولانی، پیچیده و بدون پیچیدگی بود که پیمایش، بررسی و تأیید آنها دشوار بود. یا شاید با داشتن یک بیانیه سطح بالا از عملکرد سیستمی که سیستم از آن تولید شده است، می‌توان به طور کلی از آن جلوگیری کرد و کاربر تا زمانی که سیستم نهایی تولید نشده بود نمی‌دانست که آیا سیستم شبیه آنچه می‌خواهد به نظر می‌رسد یا خیر. توانایی خواندن ذهن برای متخصصان فناوری اطلاعات شرکت کنندگان در این نوع پروژه بسیار مهم بود.

تعدادی از تکنیک‌های نموداری گرافیکی نیز وجود داشت که ابزارهایی برای توصیف رفتار سیستم ارائه می‌کردند، اما همه آن‌ها برای کاربرانی که با فناوری اطلاعات آشنا نیستند (مانند نمودار جریان داده، نمودارهای جریان) تا حدودی ترسناک بودند.

این صندوق معمولاً به عنوان مرزهای سیستم خط تقسیم بین سیستم (داخل جعبه) و کاربران یا بازیگران سیستم (خارج از جعبه) را نشان می دهد.

هر بازیگر نشان دهنده دسته ای از کاربران است که از سیستم به روشی مشابه استفاده می کنند. هر بیضی نام‌گذاری شده نشان‌دهنده یک مورد استفاده است و یک روایت مورد استفاده متناظر دارد که مراحل تعامل بین بازیگر و سیستمی که آن مورد استفاده را می‌سازد را توضیح می‌دهد.

روایات مورد استفاده کنش متقابل بین بازیگر و سیستم را به شیوه‌ای کمی گلدار توصیف می‌کنند و نباید چیزی در مورد نحوه طراحی سیستم فرض کنند. آنها باید از دیدگاه کاربر نوشته شوند و نحوه تعامل آنها با سیستم را شرح دهند (نگاه کنید به موارد استفاده – موارد استفاده را فهرست کنید برای جزئیات بیشتر)

به عنوان مثال، در اینجا یک زیربخش از یک مورد استفاده معمولی وجود دارد.

یک مورد استفاده ساده را فهرست کنید

اولین چیزی که متوجه خواهید شد سبک تکراری است که اقدامات بازیگر و پاسخ های سیستم را توصیف می کند. توسعه نیز رایج است سبک خانه از همان زبان یا عبارتی استفاده می شود که خوانایی را بهبود می بخشد. به طور معمول، کاربر باید همیشه به عنوان بازیگر شناخته شود زیرا این با روش مورد استفاده سازگار است.

دوم، توجه داشته باشید که هیچ جزئیات فنی برای توصیف نحوه انجام وظایف سیستم وجود ندارد و به ویژه، هیچ اشاره ای به هیچ سیستم دیگری (به عنوان مثال، احتمالاً یک سیستم مسئول امنیت) وجود ندارد. یک مورد استفاده نباید تلاش کند تا نحوه عملکرد سیستم را توصیف کند، بلکه فقط باید منطق تجاری و قوانین مورد نیاز را توصیف کند.

در این مقاله، من فرض می کنم که موارد استفاده برای توصیف رفتار یک سیستم استفاده می شود این به سیستم بستگی ندارد این دیدگاه به این معنی است که ما هیچ پیش فرضی در مورد نحوه عملکرد یک سیستم فناوری اطلاعات نداریم، و مهمتر از آن، ما اهمیتی نمی دهیم – گرفتار شدن در چنین مسائلی، به ویژه هنگام بحث در مورد موارد استفاده با کاربران تجاری، فقط باعث سردرگمی روند کار می شود. درک الزامات

با این حال، موارد استفاده را می توان در شرایط دیگری که سیستم ها مهم هستند استفاده کرد:

  • الزامات مستلزم استفاده از یک یا چند سیستم است که هدف خاصی را برآورده می کند (برای مثال، مؤلفه از قبل موجود، در مثال بالا، مسئول اعتبارسنجی پین است).
  • موارد استفاده برای مدل سازی درونیات رفتار یک سیستم استفاده می شود. در این مقاله به این رویکرد پرداخته نخواهد شد.

موارد استفاده برای توصیف الزامات برای همه انواع سیستم های IT مناسب نیستند. برای ارزشمند بودن، باید وجود داشته باشد سطح بالایی از تعامل با کاربردر غیر این صورت، روش های دیگری باید اتخاذ شود. جالب اینجاست که یک راه حل فناوری اطلاعات به طور کلی ممکن است برای مدل سازی موارد استفاده مناسب باشد، اما در یک سیستم با پیچیدگی معقول، عناصری از آن وجود خواهند داشت که برای موارد استفاده مدل سازی مناسب نیستند. اگر چنین است، دلیلی وجود ندارد که مدل‌سازی مورد استفاده با روش‌های دیگر ترکیب نشود. مثل همیشه، معیار موفقیت باید این باشد:

اگر نمی‌توانید کاری را که انجام می‌دهید به‌عنوان مشارکتی ارزشمند در ارتباطات B2B یا IT-B2B توجیه کنید، باید به طور جدی درباره ارزشی که ارائه می‌کند فکر کنید.(ببینید تحلیل کسب و کار چیست؟)در یک برگه جدید باز می شود.در یک برگه جدید باز می شود.)

همچنین موارد استفاده باید هدفمند باشد و لزوماً نباید ویژگی سیستم را توصیف کند. هر مورد استفاده باید برای حمایت از بازیگری که وظیفه ای را انجام می دهد ایجاد شود ارزش قابل مشاهدهاگر یک مورد استفاده هیچ ارزشی برای بازیگر ارائه نکند، احتمالاً ناقص است. یادآوری این موضوع بسیار مهم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنچه قبل از شروع مدل‌سازی موارد استفاده می‌آید، به موارد استفاده – چه چیزی پیش می‌آید مراجعه کنید؟



دیدگاهتان را بنویسید