شینوات و تشکیلات یک دیپلمات است


مجله

به نظر می رسد شکاف بین تاکسین و تشکیلات بالاخره حل شده است. این سازش نه تنها اشتباهات گذشته تایلند را از بین نمی برد، بلکه آنها را تکرار می کند.

آشتی بزرگ تایلند: شیناواتراها و تأسیس

تاکسین شیناواترا، نخست وزیر سابق تایلند، هنگام ورود به فرودگاه دون موئنگ در بانکوک، تایلند، در مقابل پرتره پادشاه ماها واجیرالونگکورن در 22 اوت 2023 ایستاده است.

اعتبار: AP Photo/Wason Wanichakorn

این ماه مصادف با دهمین سالگرد کودتای نظامی 2014 تایلند است که پنج سال حکومت نظامی توسط حکومت نظامی به رهبری ژنرال پرایوت چان-اچا آغاز شد و چهار سال دیگر در طی آن او بر یک سیستم پارلمانی معیوب که تحت سلطه سلطنت طلب ترین ها بود، ریاست کرد. و نهاد نظامی طرفدار کودتا.

یک دهه بعد، چشم انداز سیاسی بسیار متفاوت به نظر می رسد، پرایوت پس از یک کمپین انتخاباتی ناامید کننده در سال 2023 از سیاست بازنشسته شد و حزب Pheu Thai، قربانی کودتای 2014، اکنون یک دولت ائتلافی را رهبری می کند. پادشاه بومیبول آدولیادج، پادشاه قدرتمندی که کودتا را امضا کرد، در سال 2016 درگذشت و پسرش، پادشاه واجیرالونگکورن، بر تخت سلطنت نشست.

با این حال، کودتای 2014 و میراث آن همچنان به شدت بر سیاست تایلند تأثیر می گذارد.

تدارکات برای کودتا در اواخر سال 2013 آغاز شد، زمانی که یینگلاک شیناواترا، نخست وزیر وقت، با تظاهرات گسترده ای روبرو شد که تهدید به سرنگونی دولت او بود. معترضان او را متهم کردند که یک عروسک خیمه شب بازی توسط برادرش تاکسین شیناواترا نصب شده است، که آنها ادعا می کردند که از خارج از کشور می کشد. خود تاکسین در یک کودتای نظامی قبلی در سال 2006 از قدرت برکنار شد و بعداً از کشور گریخت تا از اتهامات جنایی که به گفته او انگیزه‌های سیاسی داشت، در امان بماند.

معترضان در مأموریت خود برای خلاصی از تایلند از آنچه “سم گرایی” نامیدند، خواستار اخراج ینگلاک از کشور شدند. در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مورد اعتراضات، هنگامی که از وی در مورد این جنبه از مطالبات معترضان پرسیده شد، به وضوح ناراحت شد.

“ما همه تایلندی هستیم – آیا می خواهید دیگر حتی پا به خاک تایلند نگذارم؟” – با صدایی لرزان گفت و اشک در چشمانش حلقه زد. من عقب نشینی کردم تا زمانی که این کار را نکردممن نمی دانم چگونه بیشتر از این عقب نشینی کنم.

در ماه مه 2014، در حالی که اعتراضات ضد دولتی همچنان ادامه دارد، ینگلوک در نوعی کودتای قضایی توسط دادگاه از سمت خود برکنار شد. برای اتمام کار، آنچه از دولت درگیر او باقی مانده بود، پس از چند هفته توسط ارتش سرنگون شد. این دومین کودتای نظامی تایلند در کمتر از یک دهه و دومین کودتای نظامی علیه یکی از اعضای خانواده شیناواترا بود.

حکومت نظامی یونگلوک را به مدت دو روز در مکانی نامعلوم نگه داشت و سپس اقدامات قانونی را علیه او آغاز کرد. معترضان سرانجام زمانی که یینگلاک از تایلند گریخت تا به برادرش تاکسین در تبعید بپیوندد، به خواسته خود رسیدند. بعداً دادگاه او را به دلیل انجام نادرست وظایف نخست وزیری مجرم شناخته و او را به طور غیابی به پنج سال زندان محکوم کرد. برای فرار از این حکم، او تاکنون پا به خاک تایلند نگذاشته است.

دیدگاهتان را بنویسید